Få det optimale ud af årets overskud

9. april 20170

Artikel om det optimale ved overskud bragt i SN Medier, november 2016

Hver fjerde uge bringer vi råd og tips til, hvordan du får mere ud af din økonomi, når du investerer og sparer op. Råd og tips er leveret i samarbejde med FinansPlan. I denne uge kigger vi på “Skattefordele ved virksomhedens årsafslutning”.

Opnå lavere skat af virksomhedens overskud?
Mange virksomhedsejere nærmer sig årets afslutning. Forhåbentlig viser resultatet for din virksomhed et positivt resultat med et tilfredsstillende overskud. Nu har du muligheden for, at fordele overskuddet og opnå skattefordele. Det er vigtigt at foretage disponering af virksomhedens overskud inden året slutter – ellers låser de muligheder sig, der kan give vigtige skattemæssige fordele.

Vi ser ofte virksomhedsejere fordele virksomhedens overskud efter en simpel og unuanceret fremgangsmåde, hvor virksomheden typisk konsolideres eller der flyttes midler til et holdingselskab, der efterfølgende kan udbetale udbytte under gunstige skattevilkår.

Der kan være mange penge at tjene ved en optimeret fordeling af virksomhedens overskud. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan virksomhedens overskud fordeles bedst muligt mellem fire forskellige placeringer.

Fire placeringsalternativer
Der findes generelt fire mulige disponeringsmuligheder af virksomhedens overskud, hvis vi ikke inddrager placering i fonde eller velgørende bidrag el.lign. De fire er:

  1. Udbetaling som løn
  2. Konsolidering af din virksomhed
  3. Overførsel til dit holdningselskab
  4. Indbetaling til pension

​Skatteforholdene varierer alt efter, hvilken mulighed der vælges, og der kan være mange penge at spare i skat. Skatten bør, overordnet, være vejledende for, hvor overskuddet placeres mest muligt optimalt.

Husk, at den endelige beslutning for, hvordan overskuddet skal fordeles, bør styres af, hvilke behov du har i din private økonomi, og det økonomiske behov i virksomheden. Det er med andre ord, som at fordele vandet mellem blomsterpotterne; trænger privatkontoen til et skud kroner og øre, eller stiller f.eks. bank eller finansielle partnere krav til virksomhedens soliditetsgrad, kan det prioriteres gennem hhv. udbetaling af løn og konsolidering af virksomheden.

Derimod, er der plads til at tildele en del af overskuddet til et holdingselskab eller til pension, kan dette gøres med attraktive skattemæssige fordele. Det kan være en god idé, at få en finansiel rådgiver til at gennemgå din økonomi og undersøge, hvilken fordeling af virksomhedens overskud, der vil være mest optimal i din situation.
Optimer din fordeling og undgå topskat
Lige nu oplever vi uro omkring de ellers sikre lange obligationer, og bankerne meddeler sine kunder at de opkræver negativ rente for indeståender på få millioner kroner. Derfor er det vigtigt, at få placeret, og aktiveret, sine overskydende midler korrekt for at undgå negativ forrentning.Disponibelt overskud kan du med fordel sprede mellem holdingselskab og pensionsindbetaling, hvor du optimerer i henhold til gældende skatteregler. Placerer du overskuddet i holdingselskabet betales 27% ved udbyttebetaling op til kr. 101.200 (hvis du har ægtefælle) og 42% herover. Hertil skal regnes selskabsskat, hvorved den samlede skat ved udbetaling havner på 55%.Den tilsvarende samlede skat ved udbetaling fra pension er under visse forudsætninger kun 42%. Derudover er afkastskatten kun på 15%. Den samlede opnåelige skattebesparelse er altså 13% ved pensionsudbetaling fremfor udbetaling via holdingselskab.Lad os tage et eksempel: En mand på 67 år lever i gennemsnit 18 år. Har han 2 mio. kr. stående i sit holdingselskab og 6 mio. kr. på sin pension, kan han årligt, resten af livet, hæve 101.200 kr. i udbytte til den lave udbytteskat på 27% og 467.300 kr. til 42% skat – altså under topskattegrænsen.

​Den rette, optimerede, fordeling, kan være kompliceret at finde frem til, men være værdifuld både på kort og lang sigt. Det kan være en god idé, at inddrage en finansiel rådgiver, til at hjælpe med at finde frem til den mest optimale fordeling af virksomhedens overskud, så du undgår at betale uhensigtsmæssige skatter og går glip af evt. fradrag.

Muligheden bør gribes den ene gang om året, hvor lejligheden byder sig. Vi vælger at give en optimeret fordeling af virksomhedens overskud et 6-tal over vigtigheden for din økonomi i fremtiden i vores Afkast Barometer.

FinansPlans Afkast Barometer er en uvidenskabelig, subjektiv vurdering, der illustrerer vigtigheden for dit afkast af optimering af et aktuelt område.

Efterlad et Svar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.